Γράφτηκε από τον 
Τι είναι τα Rich Snippets και πώς θα μπορούσαν να βελτιώσουν την κατάταξη της ιστοσελίδας μας;

Τι είναι τα Rich Snippets και πώς λειτουργούν για την ιστοσελίδα και την επιχείρησή μας;

Πολύ λίγοι από εμάς θα θυμούνται πως ήταν οι σελίδες αναζήτησης πριν από την εμφάνιση της Google. Δεν χρειάζεται όμως να πάμε τόσο πολύ παλιά για να συνειδητοποιήσουμε πόσες αλλαγές έχουν συμβεί στον τρόπο πλοήγησης στο διαδίκτυο. Παλαιότερα, όποτε κάναμε μια αναζήτηση σε κάποια μηχανή αναζήτησης, εμφανιζόταν μόνο δέκα απλοί μπλε σύνδεσμοι στη σελίδα. Κάποιοι θα θυμάστε την αναζήτηση του yahoo.com!

Έκτοτε, οι σελίδες αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης (SERP) έχουν αλλάξει αρκετά σημαντικά και υφίστανται πολυάριθμες ενημερώσεις με την πάροδο των ετών ακόμη και των μηνών. Μεταξύ αυτών, μπορούμε να συμπεριλάβουμε πράγματα όπως γραφήματα γνώσης (Knowledge Graphs), καρουζέλ, Google Ads, διαφημίσεις με λίστες προϊόντων και φυσικά, πλούσια αποσπάσματα (Rich Snippets).

Στο σημερινό εξαιρετικά ανταγωνιστικό ψηφιακό περιβάλλον, η απλή κατάταξη σε υψηλή θέση στις σελίδες αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης μπορεί να μην είναι πλέον αρκετή. Σίγουρα, τίποτα δεν συγκρίνεται με το να είσαι στις τρεις πρώτες θέσεις στην πρώτη σελίδα αποτελεσμάτων, αλλά τα σωστά εφαρμοσμένα εμπλουτισμένα αποσπάσματα (Rich Snippets) μπορεί να κάνουν την τελική διαφορά μεταξύ των χρηστών που κάνουν κλικ στον σύνδεσμό σας ή σε κάποιον άλλο σύνδεσμο ανταγωνιστή.

Τι είναι τα Rich Snippets (Εμπλουτισμένα Αποσπάσματα);

Τα εμπλουτισμένα αποσπάσματα είναι μια σχετικά νέα τάση στην βελτιστοποίηση των μηχανών αναζήτησης (SEO) που μπορεί να είναι πραγματικά χρήσιμη για την επιχείρησή μας. Δεν είναι μόνο οι μπλε σύνδεσμοι που βλέπετε στην κορυφή των σελίδων αποτελεσμάτων μηχανών αναζήτησης και αποτελούν τον τίτλο της ιστοσελίδας που έχει ευρετηριάσει η εκάστοτε μηχανή αναζήτησης. Ένα εμπλουτισμένο απόσπασμα της Google αποτελείται από κομμάτια πληροφοριών σχετικά με το τι είχανε αναζητήσει οι άνθρωποι πριν κάνουνε κλικ σε ένα αποτέλεσμα. Τα εμπλουτισμένα αποσπάσματα δηλαδή είναι τα κομμάτια πρόσθετων πληροφοριών που εμφανίζονται συνήθως κάτω από έναν τίτλο ή περιγραφή στις καταχωρίσεις αναζήτησης. Κάθε φορά που μια επιχείρηση δίνει σαφείς λεπτομέρειες σχετικά με τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της, τα rich snippets είναι αυτά που θα σας επιτρέψουν να δείτε αυτές τις πληροφορίες στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης.

Αυτές οι πρόσθετες πληροφορίες εμφανίζονται λόγω των δομημένων δεδομένων (Structured Data) που χρησιμοποιούνται στον κώδικα της ιστοσελίδας που παρατίθεται στα αποτελέσματα. Η Google χρησιμοποιεί εμπλουτισμένα αποσπάσματα για να βελτιώσει τις σελίδες αποτελεσμάτων μηχανών αναζήτησης και να παρέχει πολύτιμες πληροφορίες απευθείας στους χρήστες. Δεν χρειάζεται πια σε πολλές περιπτώσεις να επισκεφτείς την ιστοσέλιδα για να δεις τις κριτικές, λεπτομέρειες για μια συνταγή ή άλλες πληροφορίες. Στην ουσία το πλεονέκτημα των εμπλουτισμένων αποσπασμάτων της Google είναι ότι μπορεί να κάνει την ιστοσελίδα της επιχείρησής σας να ξεχωρίζει στα αποτελέσματα αναζήτησης (SERP). Η αλήθεια είναι ότι με λίγη δουλειά, θα μπορούσε η ιστοσελίδα σας και κατ' επέκταση η επιχείρησή σας να ξεχωρίζει στην σελίδα των αποτελεσμάτων και με αυτό τον τρόπο να προσκαλεί τους χρήστες να ακολουθήσουν τον σύνδεσμο που παραπέμπει σε αυτήν.

Οι διαφορές μεταξύ εμπλουτισμένου αποσπάσματος, εμπλουτισμένου αποτελέσματος και επιλεγμένου αποσπάσματος.

Ας δούμε τις βασικές διαφορές των παραπάνω μια που η Google δεν είναι και πολύ ξεκάθαρη σε αυτά. Λόγω της έλλειψης σαφήνιας της Google σχετικά με το θέμα, οι όροι όπως εμπλουτισμένα αποσπάσματα (Rich Snippets), εμπλουτισμένα αποτελέσματα (Rich Results), λειτουργίες SERP (SERP Features) και επιλεγμένα αποσπάσματα (Featured Snippets) χρησιμοποιούνται συχνά εναλλακτικά. Ενώ τα πλούσια αποσπάσματα και τα πλούσια αποτελέσματα είναι σχεδόν τα ίδια πράγματα, τα αποσπάσματα, γενικά, μπορούν να θεωρηθούν ως ένας τύπος εμπλουτισμένου αποτελέσματος.

Για να ξεκαθαρίσουμε λίγο παραπάνω το τοπίο ας προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε τις διαφορές μεταξύ τους παρακάτω:

Δυνατότητες SERP είναι τα διάφορα χαρακτηριστικά της σελίδας αποτελεσμάτων της Google, όπως Γράφημα γνώσης (Knowledge Graph), Αναζήτηση εικόνων, καρουζέλ εικόνων, συνήθεις τελεστές αναζήτησης και σχεδόν οτιδήποτε στην σελίδα αποτελεσμάτων δεν είναι μπλε σύνδεσμος.
Εμπλουτισμένα αποτελέσματα είναι τα κομμάτια χρήσιμων πληροφοριών που δημιουργούνται από δομημένα δεδομένα (Structured Data). Οι συχνές ερωτήσεις είναι ένα καλό παράδειγμα ενός πλούσιου αποτελέσματος καθώς και μιας δυνατότητας που δίνει η σελίδα αποτελεσμάτων της Google (SERP). Δεν χρειάζεται να επισκεφτείς την εν λόγω ιστοσελίδα για να δεις τις συχνές ερωτήσεις χρηστών. Υπάρχουν εκεί στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Εμπλουτισμένα αποσπάσματα είναι αυτά που εμφανίζονται δίπλα στην καταχώριση αναζήτησης ως τρόπος βελτίωσής της. Στοιχεία όπως τα αστέρια κριτικής ή οι χρόνοι μαγειρέματος για συνταγές είναι τέλεια παραδείγματα πλούσιων αποσπασμάτων.

Πώς θα μπορούσαν να βοηθήσουν τα Rich Snippets την επιχείρησή μας;

Η αλήθεια είναι ότι τα πλούσια αποσπάσματα μπορούν να βοηθήσουν την επιχείρησή μας με πολλούς και διάφορους τρόπους. Πρώτα απ' όλα, επιτρέπουν στην ιστοσελίδα μας να ξεχωρίζει από το πλήθος των άλλων ιστοσελίδων στα αποτελέσματα και διευκολύνουν τους επισκέπτες να βρουν αυτό που αναζητούν αναδεικνύοντας στα αποτελέσματα την ιστοσελίδα μας, κάτι που φυσικά είναι πάντα καλό αν θέλουμε περισσότερους επισκέπτες / πελάτες!

Τα εμπλουτισμένα αποσπάσματα βελτιώνουν την αναλογία κλικ προς αριθμό εμφανίσεων της ιστοσελίδας μας κάνοντας ορισμένα αποτελέσματα να εμφανίζονται μπροστά από άλλα. Αυτό συμβαίνει ακόμη και όταν υπάρχουν άλλα αποτελέσματα στη σελίδα αναζήτησης που έχουν υψηλότερη θέση. Αυτό σημαίνει ότι είναι πιο πιθανό να κάνουν κλικ σε μια ιστοσελίδα που έχει rich snippets από μια που δεν έχει, κάτι που θα οδηγήσει σε αύξηση τόσο του αριθμού των επισκεπτών όσο και των εσόδων της επιχείρησης!
Ένα καλό και σύνηθες παράδειγμα αυτού είναι όταν βλέπουμε αστέρια κριτικών δίπλα σε μια καταχώρηση προϊόντων. Αυτά μπορούν να κάνουν τους επισκέπτες να κάνουν κλικ επειδή βλέπουν τις κριτικές που έκαναν αγοραστές για το προϊόν σας. Πολλές φορές ακόμη και αν οι κριτικές δεν είναι άψογες είναι καλύτερο από το να μην υπάρχουν κριτικές καθόλου.

Το ίδιο πράγμα μπορεί να ειπωθεί και για μια συνταγή μαγειρέματος που δείχνει επίσης χρόνους μαγειρέματος, μετρήσεις θερμίδων και μια μικρογραφία φωτογραφίας του τελικού γεύματος, παρακινώντας τους χρήστες να κάνουν κλικ στον σύνδεσμο της ιστοσελίδας που την περιέχει, καθώς θα μπορούσαν να βρουν εκεί όλες τις πληροφορίες που αναζητούν.

Οι κτιτικές με αστερία και μικρές εικόνες καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο στα αποτελέσματα, καθιστώντας τη καταχώρηση πολύ πιο εμφανίσιμη συνολικά. Κοιτώντας τα στατιστικά βλέπουμε πως τα εμπλουτισμένα αποτελέσματα έχουν μέση αναλογία κλικ προς αριθμό εμφανίσεων 58%, ενώ τα μη εμπλουτισμένα αποτελέσματα συνήθως πέφτουν κάτω από 41%, κατά μέσο όρο.

Οι διαφορετικοί τύποι εμπλουτισμένων αποσπασμάτων

Ας δούμε λοιπόν μερικούς από τους διαφορετικούς τύπους πλουσίων αποσπασμάτων παρακάτω:
Η αλήθεια είναι ότι επειδή υπάρχουν αρκετοί διαφορετικοί τύποι εμπλουτισμένων αποσπασμάτων με βάση το περιεχόμενο και τις πληροφορίες ή τα αποτελέσματα αναζήτησης Google, μπορεί να μας μπερδεύουν και να μην είναι εύκολο να γνωρίζουμε ποιά από αυτά θα είναι πιο χρήσιμα για την ιστοσελίδα μας και κατ' επέκταση για την επιχείρησή μας. Μεταξύ των πιο συχνά χρησιμοποιούμενων rich snippets είναι:

Αποσπάσματα κριτικής που είναι αυτά τα αποσπάσματα που βασίζονται σε κριτικές και αξιολογήσεις για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, ενημερώνονται δυναμικά για να εμφανίζουν μια βαθμολογία έως πέντε αστέρων μαζί με τη μέση βαθμολογία.
Εμπλουτισμένα αποσπάσματα προϊόντων που είναι ένα εμπλουτισμένο απόσπασμα που αφορά προϊόν και παρέχει στους χρήστες περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα προϊόντα όσον αφορά την τιμή, τη διαθεσιμότητα, την αξιολόγηση πελατών κ.λ.π.
Αποτελέσματα συνταγής που είναι αυτός ο τύπος εμπλουτισμένου αποσπάσματος που περιλαμβάνει σχετικά χαρακτηριστικά μαγειρέματος, όπως θερμίδες, συνολικό χρόνο προετοιμασίας, αριθμό μερίδων και πολλά άλλα.
Πίνακες αναθεώρησης που είναι ο τύπος εμπλουτισμένου αποσπάσματος που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για διάφορους σκοπούς, όπως αξιολογήσεις τοπικών επιχειρήσεων ή προτάσεις για προϊόντα με βάση αυτά που έχουν προβληθεί πρόσφατα.
Μουσικά αποσπάσματα που είναι τα εμπλουτισμένα αποσπάσματα που περιλαμβάνουν λειτουργίες όπως η δισκογραφική εταιρεία, το είδος μουσικής και πρόσθετες πληροφορίες για τον καλλιτέχνη.
Εμπλουτισμένα αποσπάσματα ταινιών που είναι τα αποσπάσματα που περιλαμβάνουν το τρέιλερ της ταινίας, τις βαθμολογίες των κριτών, τη λίστα των ηθοποιών, τα έσοδα από τα εισιτήρια, την ημερομηνία κυκλοφορίας, τον χρόνο προβολής και πολλά άλλα.
Εμπλουτισμένα αποσπάσματα εκδήλωσεων που είναι ο τύπος σήμανσης που υπογραμμίζει διάφορες σημαντικές λεπτομέρειες των εκδηλώσεων, όπως την ημερομηνία, την ώρα, την τοποθεσία, τους πιθανούς καλλιτέχνες κ.λ.π.

Πώς όμως μπορούμε να εμπλουτίσουμε τις ιστοσελίδες μας με rich snippets;

Ενώ τα οφέλη των εμπλουτισμένων αποσπασμάτων είναι αρκετά προφανή, δεν είναι όμως ξεκάθαρο το πως εμπλουτίζουμε τις ιστοσελίδες μας με εμπλουτισμένα αποσπάσματα. Για να εμφανιστούν εμπλουτισμένα αποσπάσματα στις σελίδες αναζήτησης / αποτελεσμάτων απαιτείται η σήμανση δομημένων δεδομένων (Structured Data) που πρέπει να περιλαμβάνεται στον κώδικα HTML των ιστοσελίδων μας. Από την στιγμή που οι σελίδες περιέχουν τον απαιτούμενο κώδικα HTML η Google καθώς και άλλες μηχανές αναζήτησης με την σειρά τους θα ανιχνεύσουν τις σελίδες μας και θα μεταφράσουν αυτόν τον κώδικα, δίνοντας στο απόσπασμα διαφορετικές μορφές με τις οποίες θα εμφανίζονται στα αποτελέσματα.

Τι είναι τα δομημένα δεδομένα (Structured Data);

Τα δομημένα δεδομένα είναι ένας τρόπος για την επισήμανση περιεχομένου, έτσι ώστε η Google και άλλες μηχανές αναζήτησης να μπορούν να αναγνωρίσουν τη σημασία τους. Ο πιο δημοφιλής τύπος δομημένων δεδομένων είναι η σήμανση JSON-LD, η οποία καθοδηγεί μια μηχανή αναζήτησης σχετικά με τα είδη πληροφοριών σε μια ιστοσελίδα.

Πώς ονομάζονται όμως αυτά τα κομμάτια και πώς σχετίζονται μεταξύ τους;

Βασικά, τα δομημένα δεδομένα είναι ένας τύπος κώδικα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να πείτε στις μηχανές αναζήτησης τι ακριβώς αφορά στο περιεχόμενό σας. Τα δομημένα δεδομένα υπογραμμίζουν τον τρόπο με τον οποίο η Google οργανώνει τις πληροφορίες σύμφωνα με τα σύνολα δεδομένων της που βρίσκονται στο γράφημα γνώσης (Knowledge Graph) και αποτελούν ουσιαστικό μέρος της μακροπρόθεσμης κατανόησης των πληροφοριών. Τα δομημένα δεδομένα αναφέρονται σε έναν τύπο γλώσσας που δημιουργήθηκε από την Google και είναι αξιόπιστη για την παροχή ακριβών πληροφοριών. Πέρα από την οργάνωση των οντοτήτων, ένα δομημένο απόσπασμα πλούσιο σε δεδομένα μπορεί να ενημερώσει τα βελτιωμένα στοιχεία στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google.

Καθώς οι μηχανές αναζήτησης γίνονται πιο έξυπνες και καλύτερες στην κατανόηση των πληροφοριών, βασίζονται σε δομημένα δεδομένα για την ταξινόμηση οντοτήτων και τύπων περιεχομένου. Αν και όλα αυτά μπορεί να ακούγονται πολύ περίπλοκα για κάποιον που δεν είναι ιδιαίτερα γνώστης της τεχνολογίας, τα πράγματα ευτυχώς δεν είναι τόσο δύσκολα όσο μπορεί να φαίνονται με την πρώτη ματιά. Όποιος ξέρει πως να προσθέτει σήμανση HTML στον πηγαίο κώδικα κατά τη διαμόρφωση του στυλ του κειμένου του, θα καταλάβει επίσης πως λειτουργούν οι σημάνσεις και τα δομημένα δεδομένα.

Προσθήκη σήμανσης ώστε να πετύχουμε εμπλουτισμένα αποσπάσματα

Για να προσθέσετε σημάνσεις, είναι σημαντικό να κατανοήσετε τα δύο μέρη που αποτελούν τα δομημένα δεδομένα. Αυτά περιλαμβάνουν:

Σχήμα (Schema) – Αυτό είναι το λεξιλόγιο που χρησιμοποιείται για τον προσδιορισμό των στοιχείων οντοτήτων στη μηχανή αναζήτησης. Μαζί με το Schema, οι κάρτες Twitter και το Open Graph είναι οι άλλες μορφές λεξιλογίου δομημένων δεδομένων που μπορούν να μεταφράσουν οι μηχανές αναζήτησης.
Μορφή (Format) – Αυτός είναι ο κωδικός σήμανσης που χρησιμοποιείται για την επικοινωνία του προαναφερθέντος λεξιλογίου στη μηχανή αναζήτησης. Η προτιμώμενη μορφή για το google είναι το JSON-LD. Ωστόσο, υπάρχουν επίσης RDFa και μικροδεδομένα (Microdata).

Για όσους έχουν βασική εμπειρία κωδικοποίησης, το Schema είναι σαν το HTML ενώ το JSON-LD είναι σαν την PHP ή το CSS.

Εάν είστε άνετοι με την τροποποίηση του κώδικα HTML, η προσθήκη δομημένων δεδομένων απευθείας στον κώδικα της ιστοσελίδας σας επιτρέπει να έχετε τον απόλυτο έλεγχο. Εάν δεν είστε προγραμματιστής, τότε είναι σίγουρο πιο δύσκολο αλλά δεν πρέπει οπωσδήποτε να το βάλλετε κάτω. Απλά χρειάζεστε λίγο πειραματισμό παραπάνω και διάβασμα που θα σας βοηθήσει να δημιουργήσετε εμπλουτισμένα αποσπάσματα όπως αυτά που χρησιμοποιούν οι μεγάλες εταιρείες στις διαφημίσεις τους.

Έλεγχος εμπλουτισμένων αποτελεσμάτων Google

Με βοηθό το Google’s Structured Data Markup Helper (Βοηθός σήμανσης δομημένων δεδομένων της Google), οποιοσδήποτε μπορεί να δημιουργήσει κώδικα σήμανσης για στοιχεία σελίδας. Ωστόσο, αυτός ο κώδικας μπορεί να μην είναι πάντα τόσο καθαρός όσο θα μπορούσε να είναι. Βέβαια, είναι ένα καλό σημείο για να ξεκινήσετε. Μπορείτε να προσθέτετε τον κώδικα εμπλουτισμένων αποσπασμάτων σε όλες τις στατικές σελίδες του site σας, στην περίπτωση όμως που έχετε δυναμική ιστοσελίδα τότε θα πρέπει να αναζητήσετε κάποιο plugin, module ή component που ανάλογα με το σύστημα διαχείρισης περιεχομένου που διαθέτετε είναι το ενδεικνυόμενο. Η χρήση plugin / module για να προσθέσετε τη σήμανση στον πηγαίο κώδικα HTML από μόνοι σας είναι φυσικά μια επιλογή που έχετε για να προσθέσετε σας τον απαιτούμενο κώδικα, αλλά θα έχετε λιγότερο έλεγχο των αποτελεσμάτων και φυσικά τα αποτελέσματα θα υπόκεινται στην ποιότητα του plugin / module που θα χρησιμοποιήσετε.

Έλεγχος εμπλουτισμένων αποτελεσμάτων της Google - Google structured data tester

Μόλις εφαρμόσετε σωστά την δομημένη σήμανση για τα εμπλουτισμένα αποσπάσματα, θα πρέπει οπωσδήποτε να την επικυρώσετε για να διασφαλίσετε ότι δεν υπάρχουν σφάλματα και ότι διαβάζεται κατάλληλα και θα εμφανίζει τελικά αυτό που θέλετε. Το εργαλείο δοκιμής εμπλουτισμένων αποτελεσμάτων της Google είναι το μοναδικό που υπάρχει γι' αυτή τη δουλειά και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μέτρηση της αποτελεσματικότητας της σήμανσης δομημένων δεδομένων σας.

Συμπερασματικά

Τα εμπλουτισμένα αποσπάσματα είναι ένας ισχυρός τρόπος για τις επιχειρήσεις να αυξήσουν την επισκεψιμότητα των ιστοσελίδων τους. Σας παρέχουν την ευκαιρία να δημιουργήσετε πιο δελεαστικές και ενημερωτικές προβολές στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης που θα προκαλούν περισσότερα κλικ επισκεπτών στις σελίδες αποτελεσμάτων μηχανών αναζήτησης (SERP).

Εάν θέλετε την απαραίτητη υποστήριξη για να επωφεληθείτε από αυτά που προσφέρουν αυτά τα πλούσια αποσπάσματα ή θέλετε να μάθετε περισσότερα σχετικά με τις βέλτιστες πρακτικές SEO, επικοινωνήστε άμεσα μαζί μας. Είμαστε πάντα εδώ για να λύσουμε κάθε απορία σας.

Γιώργος Χατσιούλης Web Designer - Internet Marketing - Μηχανικός Συστημάτων

Γιώργος Χατσιούλης

Ο Γιώργος Χατσιούλης έχει ασχοληθεί με την κατασκευή ιστοσελίδων & Eshop, τη βελτιστοποίηση και προώθησή τους εδώ και αρκετά χρόνια. Σαν μηχανικός συστημάτων πληροφορικής έχει ενεργή δράση από το 1996. Σπούδασε στις Ηνωμένες Πολιτείες στο CUNY Computer Science και ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη από το 1994. Έχει γράψει αρκετά άρθρα στο blog της Internet Technology Solutions που αφορούν την κατασκευή ιστοσελίδων, το SEO, τη βελτιστοποίηση και προώθηση ιστοσελίδων, καθώς και το διαδικτυακό μάρκετινγκ.


Αξιολόγηση :
(120 Αξιολογήσεις)

Κατασκευή και προώθηση ιστοσελίδων

Internet Technology Solutions

Τριών Ιεραρχών 16, 562 24 Θεσσαλονίκη

Τηλ.: +30 2311 2411 78

Κιν.: +30 6942 777 942

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου του site χωρίς την γραπτή άδεια της Internet Technology Solutions.

Γιώργος Χατσιούλης Founder & CEO

Βρείτε μας στον χάρτη

Google Partners